Från väggen till Entreprenör

Uppdaterad: 15 mar 2019

Nina Orback äger och driver kontorshotellet Coronet Business Lounge vid Chalmers i Göteborg och erbjuder idag omkring 40 företag kontorsrum, konferens och posthotell. Hitta GIGare har intervjuat entreprenören och fått lyssna till en fantastiskt varm och driven kvinna. Läs hela intervjun om hennes driv och hur hon gick från utbränd till entreprenör.


21 år och chef

För att ge er lite historia, Nina Orback har alltid varit en driven och snabbtänkt person. Hon är född i Stockholm, men flyttade till Borås efter studenten och hoppade på en tvåårig traineeutbildning för att bli chef på B&W Stormarknad. Redan ett år in på utbildningen fick hon den möjligheten.

"Jag har alltid känt att jag vill ha mer ansvar och leda andra. Efter ett år skedde det en omorganisation och jag blev då erbjuden en av chefstjänsterna."

Tack vare hennes driv, engagemang och omorganisationen, fick hon en möjlighet att bli chef. Hennes utvecklingsresa fortsatte, men efter fyra år kände Nina att trots att hon hade det väldigt bra och var bra på det hon gjorde, fick bra lön och trivdes med sina kollegor, fattades det något. Efter lite funderingar tog hon beslutet att ta ett år tjänstledigt för att studerade engelska på Göteborgs Universitet och fortsätta fundera. Det året gick väldigt fort och hon visste fortfarande inte riktigt vad hon ville göra, men hon visste att hon inte ville gå tillbaka till sin gamla roll. Utan ett nytt jobb, sa hon upp sig och började ta lite ströjobb.


Efter ett tag fick hon en tjänst som butikssäljare och sålde programvara till privatpersoner. - Detta var -95 och de var tyvärr lite för tidigt ute för att få snurr på sin verksamhet, berättar Nina. De fick lägga ner butiken och Nina ringde då upp deras konkurrent och fick en anställning där som säljare. Flera år senare kom barnen och efter 5 år som mammaledig ville hon ge sig ut i arbetslivet igen.


Nina började studera turism, ett ämne som ligger henne varmt om hjärtat, och hade flera idéer kring hur hennes egen kommun, Partille, kunde utveckla sin turismnäring vidare. I slutet av utbildningen kontaktade hon kultur- och fritidschefen och med sin glädje och passion över turism, service och utveckling presenterade Nina sin idé. Hon fick till svar att de skulle hålla nere kostnaderna och därmed inte anställa någon under den närmaste tiden. Nu hade hon hunnit ta sin examen, men utan jobb fick hon gå till Arbetsförmedlingen.


Från nyexaminerad till Näringslivschef

Arbetsförmedlingen sa att om hon kunde ordna en praktik, då kunde de betala den. Nu tändes nytt hopp och Nina ringde direkt upp kultur- och fritidschefen som gav Nina i uppdrag att göra en turistplan åt hela Partille Kommun. Nu var Nina i himmelriket! Under hennes 6 månaders långa praktik, jobbade hon dygnet runt. Hon tyckte det var så roligt att hon fick använda sina kunskaper på riktigt!

Hon gjorde en såpass bra plan att hennes chef tyckte de skulle ta upp planen till Kultur- och Fritidspolitikerna och försöka få en peng som skulle betala hennes lön. De gillade idén och skickade vidare Nina och hennes chef till kommunstyrelsen - det var därifrån pengarna kom - men då hade dem fått en ny kommunchef och han stoppade hela förslaget. De skulle spara pengar igen. Nu hade hon bara en månad kvar på sin praktik och hennes plan skulle därefter skötas av den befintliga personalen.

”Hej, det är Stefan Svensson. Du kanske undrar vad jag vill?”

En dag, när hon är ledig, så ringer hennes telefon. Det är kommunstyrelsens ordförande och han presenterar sig och säger "Hej, det är Stefan Svensson. Du kanske undrar vad jag vill?" Han ville att Nina skulle komma på ett möte med honom, kommunalrådet och kommunchefen veckan därpå. Under det mötet blev hon erbjuden jobbet som Näringslivschef över hela Partille Kommun! Hon var helt lyrisk och studsade fram som på moln!

Hon hade under sin praktik jobbat väldigt nära den dåvarande Näringslivschefen som nu skulle gå i pension och han tyckte att Nina skulle ta över hans roll. Då var hon 39 år gammal, hade varit hemma med barn i fem år och studerat turism, men inte jobbat och hon kände sig helt plötsligt lite nervös och stressad över den stora utmaning hon fått. Hela första året kämpade hon sig fram, tvivlade och undrade om hon skulle få sparken. Det var först när mätningarna kom och hon såg att siffrorna pekade uppåt som hon blev lugn. Det var ett bra bevis på att hennes jobb var bra och hade gett resultat!


Under 10 år arbetade hon med näringslivsfrågorna i Partille Kommun. Hon hjälpte företag med allt möjligt, från att starta, driva och sälja, till bygglov och hitta lokaler. Allt som har med företagande att göra.

Den berömda väggen

Nina älskar att arbeta med företagare och älskade den servicefunktionen hon hade i Partille kommun, men efter 10 år med intensiva och roliga projekt gick hon in i väggen och var hemma i flera månader. Under sin rehabilitering tog hon många promenader i skogen, för att få vara riktigt ensam i lugnet och grönskan, och funderade på hur hon skulle lägga upp sitt arbete när hon kom tillbaka, för tillbaka skulle hon.


Under sjukskrivningen passade familjen på att ta en längre semester till Grekland, ett land som hon alltid älskat, och där fick hon ny kraft med sig hem. Nu kände hon ny energi och hade en vilja att börja jobba igen, men inte i sin gamla roll. Under semestern väcktes Ninas gamla dröm till liv - hon skulle starta eget. Strax innan semestern hade hon sett en annons om en kontorslokal som var till salu och när familjen kom tillbaka började hon leta febrilt efter annonsen. Hon hittade den, tjatade till sig en visning, trots att säljarna egentligen var redo att skriva kontrakt med en annan köpare, och landade kontraktet.


Nina Orback var nu stolt ägare av sitt egna lilla kontorshotell; Coronet Business Lounge.


Från väggen till entreprenör

Idag har det gått två år och framtidsplanerna kokar på utökning. Sakta men säkert renoverar hon alla rum och har idag hand om 40 företag med ca 60 personer fördelade på 37 rum. Hon hoppas kunna slå ut en vägg för att få ytterligare 10 nya fräscha lokaler och tittar också på andra kontorshotell runtom Göteborgsregionen. Hon sig själv växa sakta men säkert.


Som utbränd vet man sina begränsningar. Hon har inte samma energi eller minne som innan och får idag väldigt tydliga signaler från sin kropp om när det är dags för en paus. Nina ser ändå positivt på erfarenheten och säger att utbrändheten har fått henne att lära känna sig själv, att lära sig att känna efter när det blir för mycket och insikten om att hon inte är stålmannen. Hon känner också att hon antagligen inte förändrat sin livssituation och bytt jobb, startat eget, om hon inte hade gått in i väggen.


Samarbete

Hitta GIGare är naturligtvis väldigt glada över att ha fått ta del av din historia. Du är väldigt varm, hjärtlig och inspirerande. Jag har alltid känt mig välkommen hit, av både dig och de andra företagen som sitter här. Vad vill du hälsa till andra företag som funderar på att bli en del av Coronet Business Lounge?

- Coronet är ett härligt ställe, inte bara fyllt av mycket smarta och kompetenta människor utan ett riktigt gott gäng. Goa människor, helt enkelt.


Du är ju även samarbetspartner till Hitta GIGare, vill du berätta vilket värde du ser i att bli partner till oss?

- Det är alltid kul att testa någonting nytt och HittaGIGare.se känns nytt, modernt och ligger i tiden! Det är också värdefullt att få synas i ett sammanhang där min målgrupp befinner sig.


Lite klokare och inspirerade lämnar hittaGIGare.se intervjun med Nina Orback, men vi kommer snart tillbaks och njuter av stämningen som finns på kontoret.

Tack så länge och på återseende!


Om Coronet Business Lounge

Nina Orback äger och driver kontorshotellet Coronet Business Lounge vid Chalmers i Göteborg och erbjuder mindre företag en social och familjär plats att arbeta på. Stämningen Nina skapat smittar av sig på alla som sitter här och på alla som besöker kontorshotellet. De är varma, välkomnande och tillmötesgående. Här kan man välja att prata med andra eller sitta tyst i sitt rum och arbeta. Nina tycker det är viktigt med samhörighet och styr upp allt från yoga-frukost och lunch-seminarium till after work's och aktiviteter.


Som kund har du möjlighet att hyra ett rum på 5-10 kvm, boka konferensrummet under dagen eller kvällen för en mindre summa eller enbart köpa ett postavtal.

Vill du veta mer, hyra rum eller konferenslokal är du välkommen att kontakta Nina Orback för mer information.

www.coronet.se


135 visningar

©2020 by Hitta GIGare.